Crossroads in Maus – Spiegelman

Art Spiegelman, creator of the graphic narrative Maus, is the President of the 39th Angoulême International Comics Festival in Angoulême. It is the opportunity to celebrate on (e)space & fiction this exceptional designer by presenting this deeply moving frame issued from page 127 in the first volume of Maus. The road network that forms a swastika is the symbol of the impossibility to escape from Nazi Terror. Spiegelman gave later another interpretation of the scene of his parents fleeing from the Nazis in a lithography titled Crossroads. The comparison of the two versions is interesting

Art Spiegelman, créateur du récit dessiné Maus, est président du 39ème festival international de la bande dessinée d’Angoulême. C’est l’occasion pour (e)space & fiction de rendre hommage à ce narrateur graphique hors pair en présentant une case poignante tirée de la page 127 du premier volume de Maus. Les chemins en forme de croix gammée symbolisent l’impossibilité d’échapper à la Terreur nazie. Spiegelman reprend plus tard cette scène de ses parents fuyant les nazis dans une lithographie intitulée Crossroads (A la croisée des chemins). La comparaison des deux versions est intéressante.

English Français Reference

English

In this new version, less directly narrative, Spiegelman gives a more general meaning to the scene by adding a reproduction of the Gustave Doré’s Wandering Jew, where he gives the Jew a mouse face, like in Maus. He integrates also at the bottom a frame showing a contemporaneous scene of the artist in New-York hailing a taxi with his 2 children. Spiegelman changes the composition too and opts for reversing the point of view. The two characters are now located at the center of the image, carrying the yellow star. The swastika is not only a road. It becomes a gear wheel about to crush the two parents and that articulates the medieval representation of the Jew, condemned to wander and exiled from human society, and the figure of Spiegelman himself, related to the tragic destiny of its parents. The drawing has become a powerful and ironically sad allegory of the tragic history of Jews in Europe and the diaspora.

See also this video.

Français

Cette version est un peu différente. Spiegelman donne à la scène une dimension plus générale et moins narrative en changeant la composition et en ajoutant deux éléments. Il reproduit le Juif Errant de Gustave Doré, qu’il dessine sous les traits d’une souris, comme les juifs dans Maus. En dessous, il se représente lui-même hélant un taxi à New-York avec ses deux enfants. Il inverse aussi le point de vue et place les fugitifs au centre du dessin, leur étoile jaune pleinement visible. La swastika n’est plus seulement un chemin d’horreur. Elle devient une sorte d’engrenage prêt à broyer les deux malheureux tout en articulant la figure traditionnelle du juif issue du Moyen-Âge, condamné à errer et mis au ban de l’humanité avec sa propre vie à lui, héritier du destin de ses parents mais libre dans les rues de New-York. Le dessin narratif de Maus devient une allégorie puissante et tristement ironique de l’histoire tragique des juifs d’Europe et de la diaspora. 

Voir aussi cette video.

Reference/Référence

  • Work Title/Titre de l’œuvre : Maus: A Survivor’s Tale
  • Author/Auteur : Art Spiegelman
  • Year/Année : 1986-1991
  • Field/Domaine : Graphic novel
  • Type : biography, documentary
  • Edition/Production : Pantheon Books
  • Language/Langue : en
  • Geographical location/localisation géographique : Srodula, Silesian Voivodeship, Poland
  • Remarks/Notes:
    • Machinery/Dispositif : drawing
    • Location in work/localisation dans l’œuvre : p.127 de la version française en 1 volume
    • Geographical location/localisation géographique :
    • Remarks/Notes :

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